Шахрайські схеми «Нафтогазу» в надійних руках. Чому Слуги народу блокують парламентське розслідування оборудок газового монополіста?
Робота нещодавно створеної у Верховній Раді Тимчасової слідчої комісії (ТСК) з метою розслідування причин ненадходження до державної скарбниці десятків мільярдів гривень практично заблокована через небажання депутатів фракції «Слуга народу» розкрити правду про схеми для штучного створення збитків НАК «Нафтогаз України».
В експертному середовищі стверджують, що «Нафтогаз» штучно занижує свої прибутки як бази для нарахування та сплати дивідендів до державного бюджету. Широкого розголосу проблема набула 14 травня під час прямого ефіру «Право на владу» – тоді лідер фракції «Батьківщина», яка, до речі, була ініціатором створення ТСК, привселюдно в прямому ефірі звернулася до першого віцеспікера Стефанчука з проханням дати команду своїм Слугам, щоб ті внесли до порядку денного Тимчасової слідчої комісії і проголосували за проведення розслідування оборудок «Нафтогазу». А проте, цілком ймовірно, що Руслан Олексійович з поставленою задачею не справиться, адже відмашку йому спочатку мав би дати президент Зеленський. Але з цим будуть проблеми, адже, схоже, команда Зеленського вже про все домовилася з командою Порошенка, щоб ні за яких обставин не виводити на чисту воду шахрайські схеми газового монополіста. Суттєвим поштовхом може стати резонансне звільнення топ-менеджера «Нафтогазу» Юрія Вітренка – реагуючи на свою відставку, він вже почав розкривати карти, «ху із містер Коболєв».
Наміри звільнити виконавчого директора НАК «Нафтогаз України» Юрія Вітренка через скорочення його посади – це результат протистояння двох високих менеджерів компанії. Голова правління «Нафтогазу» Андрій Коболєв вирішив позбавитися від колишнього друга. А відтак, Вітренко почав відверто говорити «незручну правду про Коболєва, в якій він бачить загрозу для свого крісла». І якщо твердження, що топ-менеджер має «недостатній рівень компетентності та морально-етичних якостей» можна вважати суб’єктивним судженням, то оприлюднена інформація про маніпуляції з рекордними прибутками «Нафтогазу» в 2019 році – це об’єктивні дані, зафіксовані у фінансовому звіті компанії.
«Якщо відняти результат (прибуток 68,4 млрд грн за транзитні послуги) за напрямом роботи нашої команди в «Нафтогазі», яку безпосередньо очолюю я, а не Коболєв, то у решти «Нафтогазу» – величезний збиток (мінус 5,1 млрд грн)», – повідомив у Фейсбуці Вітренко.
На оприлюднену інформацію миттєво прореагував народний депутат Олексій Кучеренко:
«Ця інформація Вітренка про реальні доходи «Нафтогазу» – яскраве підтвердження наших претензій до компанії з приводу ухиляння від сплати податків. Саме про це сьогодні (13 травня – Ред) говорила з трибуни парламенту Юлія Тимошенко. Саме про це я писав у своєму зверненні до парламентської Тимчасової слідчої комісії. Але 8 депутатів від партії «Слуга народу» не вважають важливою нашу інформацію про величезний недобір до бюджету держави від газового монополіста», – поділився Олексій Кучеренко у Фейсбуці.
Він закликав Володимира Зеленського відреагувати на цю інформацію і припинити «кришування» неправомірних схем «Нафтогазу».
Дійсно, якщо президент продемонструє політичну волю, то оприлюднена Вітренком інформація могла б підштовхнути розслідування фактів несплати податків Тимчасовою слідчою комісією Верховної Ради, роботу якої тупо гальмують депутати від «Слуги народу».
Довідка
За даними департаменту комунікацій «Нафтогазу», звільнення виконавчого директора НАК «Нафтогаз України» Юрія Вітренка пов’язано з оптимізацією внутрішньої організаційної структури компанії та перерозподілом обов’язків між підрозділами. У компанії відзначають, що деякі функції дивізіонів вже реструктуризовано, буде також реструктуризовано функціонал виконавчого директора групи «Нафтогаз». Тепер за операційні та трансформаційні процеси відповідає виконавчий директор із трансформації групи «Нафтогаз» Отто Ватерландер.
Куди «Нафтогаз» заховав 72 мільярди гривень бюджетних платежів?
За ініціативою народного депутата Юлії Тимошенко, наприкінці квітня в парламенті була створена Тимчасова слідча комісія (ТСК) з питань розслідування оприлюднених у пресі фактів щодо можливих корупційних дій державних посадовців, які призвели до значних втрат доходів Державного бюджету. Очолив ТСК депутат від «Батьківщини» Іван Крулько.
Створення цієї ТСК депутати від «Батьківщини» вирішили задля розслідування фактів, оприлюднених ексміністром фінансів Ігорем Уманським про те, що державний бюджет через різні хитросплетіння щомісяця недоотримує біля 10 млрд грн доходів. Гроші бюджет недобирав з фіскальної та митної служби. Уманський наполягав на звільненні керівників податкової та митної служб, після чого у нього виник конфлікт з новим прем’єр-міністром Денисом Шмигалем. В результаті звільнили не лише згаданих керівників, але й самого Уманського. Водночас парламент таки наважився створити комісію для розслідування оприлюднених ексміністром зловживань.
Цілком доцільно було б долучити до справ ТСК ще й розслідування щодо ухиляння від сплати податків компанією «Нафтогаз України». Тому Олексій Кучеренко підготував голові ТСК Івану Крульку письмове звернення з таким проханням:
«Пропоную включити до розслідування Тимчасової слідчої комісії питання штучного заниження прибутків (формування збитків) підприємств групи «Нафтогаз», в тому числі заниження бази для нарахування та сплати дивідендів «НАК «Нафтогаз України», що призвело до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України».
Декілька днів тому на засіданні ТСК депутати ознайомилися з документами про те, як протягом останніх 4 років «Нафтогаз» не доплатив до бюджету 72 млрд грн. Але слуги навіть не включили до порядку денного пропозицію провести розслідування порушень газовим монополістом.
«Цілком очевидно, що «Нафтогаз» з усіма його тіньовими схемами, як естафетну паличку, передали від команди Порошенка до команди Зеленського. І до речі, пані Юлія Ковалів, яка раніше працювала в команді Порошенка, тепер також допомагає дурити український народ (нині вона заступник голови наглядової ради НАК «Нафтогаз України» – Ред)», – заключив Олексій Кучеренко.
Уряд також ініціював подібну перевірку в «Нафтогазі» – нібито з метою знайти додатково 30 млрд грн прихованого прибутку. Кабінет міністрів розробив відповідний проект розпорядження – документ під назвою «Деякі питання забезпечення державного фінансового контролю у нафтогазовому комплексі» розміщений на офіційному сайті Державної аудиторської служби України. Але схоже, що цей документ так і залишиться в статусі «проекту», адже урядові просто не дадуть здійснити таку перевірку. Хоча, час покаже…
Довідка
Зазначеним проектом розпорядження доручається Державній аудиторській службі України (Офісу фінансового контролю) спільно із Державною податковою службою України та іншими органами виконавчої влади забезпечити проведення державного фінансового контролю НАК «Нафтогаз», АТ «Укргазвидобування», АТ «Укртрансгаз», АТ «Укртранснафта», ПАТ «Укрнафта» та інших. Заплановано перевірити виконання показників фінансових планів, дотримання застосування стандартів бухгалтерського обліку (міжнародних стандартів) при складанні річної фінансової звітності, формування витрат, амортизаційних відрахувань, втрат від участі в капіталі, а також достовірності фінансової та податкової звітності.
Через домовленість на найвищому рівні?
Чому за роки президентства Порошенка жодного разу не проводився професійний державний аудит, тобто повна ревізія діяльності «Нафтогазу» – як це має відбуватися відповідно до закону про державний контроль та нагляд? Схоже, тому що сам президент прикривав існуючі схеми для вимивання грошей з компанії. Не зрозуміло також, чому новий уряд Шмигаля, не здійснивши ревізію діяльності компанії, пролонгував контракт з Коболєвим ще на 4 роки.
Доцільно нагадати, що у березні, коли спливав термін пролонгованого на рік контракту з чинним головою правління НАКу, уряд мав би оголосити кадровий конкурс. Натомість новий Кабмін погодив пропозицію наглядової ради НАК «Нафтогаз України» щодо продовження на чотири роки контракту з головою правління Андрієм Коболєвим – до 22 березня 2024 року (закріплено розпорядженням КМ №327 від 20 березня 2020 року). Тобто ні про який конкурс уряд Дениса Шмигаля вже навіть не згадав.
Отже, уряд проігнорував той факт, що «Нафтогаз» провалив діючу з 2016 року урядову програму (так звану Стратегію 20/20), яка зобов’язує дочірню структуру НАКа – «Укргазвидобування» – до 2020 року наростити видобуток газу з 14,5 до 20,1 млрд кубометрів завдяки інтенсифікації старих родовищ та опануванню нових. Для виконання Стратегії 20/20 обсяги капітальних інвестицій передбачалися на суму близько 100 млрд грн (еквівалент $3,9 млрд) – ці кошти були зібрані зі споживачів за рахунок того, що, за даними Юрія Вітренка, порівняно з 2014 роком в 10 разів зросли ціни на газ! Навіть міжнародні експерти підтвердили реальність цілей Стратегії 20/20 – про це зокрема свідчить Річний звіт «Нафтогазу» за 2016 рік. В дійсності ж в 2019 році валовий видобуток «Укргазвидобування» впав до 14,9 млрд куб м – це на 608 млн куб м (на 3,82%) менше порівняно з 2018 роком, а зібрані зі споживачів кошти витрачені невідомо як.
«Захоплюючий трилер» про штучні збитки «Нафтогазу»
В експертному середовищі давно обговорюють проблеми заниження «Нафтогазом» чистого прибутку як бази для нарахування та сплати дивідендів в бюджет задля штучного створення збитків в АТ «Укртрансгаз», що входить до групи «Нафтогаз». Штучність щорічних збитків полягає в свідомому прийнятті рішень керівництвом групи «Нафтогаз» з нарахування прискореної амортизації, із якої понад 16 млрд грн не покривається доходами та формування витрат на створення резерву сумнівних і безнадійних боргів за так званими «небалансами» газу в газотранспортній системі (понад 11 млрд грн). У подальшому ці збитки «Нафтогаз» щорічно використовує для зменшення власного чистого прибутку, як бази для нарахування та сплати дивідендів до Державного бюджету України.
Довідка
Станом на 30.09.2019 року (дата останньої фінансової звітності АТ «Укртрансгаз»), сума непокритих збитків АТ «Укртрансгаз» становила понад 78 млрд грн. На зазначену суму непокритих збитків було зменшено базу для нарахування та сплату дивідендів до Державного бюджету України. Виходячи із визначеного для АТ «НАК «Нафтогаз України» нормативу нарахування дивідендів, — до держбюджету не надійшло понад 70 млрд грн.
«Фінансову звітність «Нафтогазу» за 2019 рік, яку було опубліковано в ніч на 29 квітня 2020 року, можна читати як захоплюючий трилер – він дійсно приводить в трепет, – написав у Фейсбуці ексдиректор департаменту економіки та цінової політики НАК “Нафтогаз України” Ярослав Диковицький. – Викликає захоплення те, як у «Нафтогазі» майстерно можуть досягати «бажаного результату», коли від такого “результату” залежить сума дивідендів, яку треба сплатити в бюджет».
Висновок про дивні метаморфози з прибутком Ярослав Диковицький робить на базі даних із здійсненого компанією Deloitte аудиту фінансової звітності «Нафтогазу» за 2019 рік. Логіка така:
Консолідований чистий прибуток групи «Нафтогаз» за весь 2019 рік становить 63,3 млрд грн – ця сума включає 55,7 млрд грн компенсації, отриманої компанією наприкінці 2019 року за результатами позитивного рішення у Стокгольмському Арбітражі щодо транзитного контракту (за вирахуванням податку на прибуток). Отже, без урахування прибутку від Арбітражу, консолідований чистий прибуток за весь 2019 рік становить лише 7,6 млрд грн (63,3-55,7).
«І ось тут починаються дивні речі, адже за підсумками консолідованої фінансової звітності 9 місяців 2019 року, чистий прибуток групи «Нафтогаз» (без прибутку від Арбітражу) вже складав 21,3 млрд грн. Тобто у 4 кварталі група «Нафтогаз», перед тим як отримати прибуток від Арбітражу, «раптом» отримала 13,7 млрд грн збитків від основних видів діяльності (7,6-21,3)», – робить висновок Ярослав Диковицький, використовуючи найпростіші арифметичні дії. Більше того:
«Навіть компанія «Укргазвидобування», яка до цього постійно отримувала чистий прибуток (у 1 кварталі – 7,5 млрд грн; у 2кв. – 8,8 млрд грн; у 3кв. в – 5,1 млрд грн) уже в 4 кварталі 2019 року також «раптом» отримала чистий збиток 2,4 млрд грн», – констатує Ярослав Диковицький.
Далі чиста математика:
Дано:
Сумарний чистий прибуток за 12 міс – 63,3 млрд
в тому числі прибуток від Арбітражу – 55,7 млрд грн
Сумарний чистий прибуток за 9 міс – 21,3 млрд грн
в тому числі прибуток від Арбітражу – 0 грн
Знайти:
Чистий прибуток/збиток за 4 квартал, без прибутку від Арбітражу
Розв’язок:
(63,3-55,7) – (21,3-0) = 7,6 – 21,3 = – 13,7 млрд грн
Відповідь:
У 4 кварталі 2019 року збиток від основних видів діяльності (без прибутку від Арбітражу) склав 13,7 млрд грн.
“Майстерність” полягає в тому, як можна під прикриттям прибутку від Арбітражу, вже і так занижений чистий прибуток від основних видів діяльності за 9 місяців 2019 року перетворити в ніщо за один 4 квартал 2019 року. Адже спокуса надто велика, коли на кону стоять мільярди гривень, які можна “приховати” від нарахування дивідендів до бюджету. Особливо коли норматив таких нарахувань 95% від чистого прибутку», – робить висновок Ярослав Диковицький.
Випробування для Саакашвілі?
Підсумовуючи розрахунки авторитетного фахівця нафтогазового комплексу, висновок цілком очевидний: нафтогазовим «трилером» повинні зайнятися правоохоронні органи. І що найцікавіше, 14 травня в прямому ефірі програми «Право на владу» Юлія Тимошенко передала Михайлу Саакашвілі документи про несплату «Нафтогазом» за 4 роки до бюджету 72 млрд грн. А головне – закликала Міхо «Зробити їх разом!».
Отже, продовження буде цікавим, адже президент Володимир Зеленський 7 травня призначив Міхеіла Саакашвілі головою Виконавчого комітету реформ. А з Юлією Володимирівною в нього давно дружні стосунки – про це вона в прямому ефірі дала зрозуміти усім українцям, неодноразово звертаючись до нього по імені «Міша» «Міхо». Це для того, щоб не схибив…
Наталка Прудка, «Енергетичний фронт»