ЗАЕС

Запорізька АЕС дала новій «прокладці» 4 мільйони на російські запчастини без відкритих торгів

ВП «Запорізька АЕС» ДП «НАЕК «Енергоатом» 30 липня повідомив про намір замовити компанії «ISG Supply OÜ» (Естонія) поставку запасних частин до дизель-генераторної установки АСД-5600 на 3,79 млн грн. Про це повідомляється у системі «Прозорро».

До 10 вересня фірма поставить 2 433 запчастини виробництва АО «Машиностроительная корпорация «Дизель-Энерго» (Росія) до дизель-генераторної установки АСД-5600. Ці дизелі, виробником яких був збанкрутілий в 2000 році петербурзький завод «Русский дизель», від часів СРСР донині використовуються на більшості атомних електростанцій України як резервна електростанція на випадок раптового знеструмлення АЕС.

Нинішню закупівлю проводять без відкритих торгів за переговорною процедурою через відсутність конкуренції з технічних причин. В обґрунтування замовник повідомив, що провів переговори з естонською «ISG Supply OÜ», а також із «VT Engineering d.o.o.» (Хорватія), «Inkla Trading & Engineering GmbH» (Австрія) і «Мотортєх» (Україна).

Хорватського виробника «VT Engineering d.o.o.» виключили через відсутність діючого рішення про затвердження постачальника «Енергоатома» або листа-згоди на проведення оцінки за СОУ НАЕК 012 за підписом уповноваженої особи виробника. Це рішення було відкликане. Наразі проводиться повторна оцінка компанії методом аудиту якості. При цьому «МК «Дизель-Енерго» теж проходить таку оцінку, тобто не має діючого рішення.

Австрійська «Inkla Trading & Engineering GmbH» була виключена через негативний досвід постачання та/або приймання продукції ТОВ «Кінгісеппський машинобудівний завод» (Росія) для «Енергоатома» і його підрозділів. Замовник вказав на два договори:

  • Договір із «Енергоатомом» від 2 березня 2020 року. Запчастини мали поставити навесні. Наразі плани якості на продукцію не погоджені в повному обсязі. Приймання точок контролю продукції в режимі відеоконференції двічі зірвалось через неготовність виробника до приймання і виявлення зауважень до процесу виробництва. (Див. «Енергоатом» купив російські запчастини для РДЕС на третину дешевше, ніж хорватські рік тому»).
  • Договір із «ЗАЕС» від 12 листопада 2019 року. Запчастини були поставлені невчасно, із затримкою на півтора місяці, та не повністю. Під час проведення вхідного контролю зазначеної продукції було виявлено ряд невідповідностей, які постачальником не було усунуто в повному обсязі. Тому продукція була визнана забракованою. На сьогодні забраковану продукцію не замінено, а решту досі не поставлено. Договір розірвали.

У розпорядженні «Наших грошей» є лист за 1 липня від СБУ до тимчасового виконувача обов’язків президента «Енергоатома» Петра Котіна. СБУ повідомило, що «Inkla Trading & Engineering GmbH» за вищезгаданим договором із «ЗАЕС» від 12 листопада 2019 року поставила неякісні запчастини без документів. Тому СБУ закликала провести службову перевірку обставин проведення аудиту і затвердження «Кінгісеппського машинобудівного заводу» постачальником, а також здійснити претензійно-позовну роботу за договором.

Після отримання листа, «ЗАЕС» в липні відмінила два тендери, виграні «Inkla Trading & Engineering GmbH»: перший – через неможливість укладення договору у строк, а другий – через відсутність фінансування внаслідок рішення «Енергоатома» провести закупівлю нагорі. Третій тендер «ЗАЕС» знаходиться на етапі розгляду «Inkla Trading & Engineering GmbH». Також приймаються пропозиції на четвертий тендер, де вперше прямо прописано, що виробником має бути «МК «Дизель-Енерго» або еквівалент. На противагу «Енергоатом» оголосив великий тендер без цієї умови на 137,95 млн грн.

Чию продукцію пропонував український «Мотортєх» і за що саме його виключили під час переговорів, невідомо. Раніше він приходив на тендери «Енергоатома» або з продукцією «Кінгісеппського машинобудівного заводу», або з власною продукцією. Претензії «ЗАЕС» до «Кінгісеппського машинобудівного заводу» описані вище. Натомість сам «Мотортєх» взагалі не входить у перелік тих виробників запчастин, яких «ЗАЕС» вважає такими, що офіційно виготовляють оригінальну продукцію за конструкторською, технічною та технологічною документацією заводу «Русский дизель» чи його правонаступника. У цей перелік входять «МК «Дизель-Енерго», «Кінгісеппський машинобудівний завод», «VT Engineering d.o.o.», а також «Adriadiesel d.d.» (Хорватія), яка нині на стадії банкрутства.

Отже, «ЗАЕС» вирішила, що всім критеріям відповідає лише російський виробник «МК «Дизель-Енерго», офіційним представником якого в Україні є естонська фірма «ISG Supply OÜ». Тому він обрав переговорну процедуру через відсутність конкуренції.

Створена в 2012 році естонська «ISG Supply OÜ» з капіталом 2 500 євро вперше отримала підряд. Фірма очолює Сергій Мішарін (Sergei Mišarin), народжений 10 лютого 1968 року.

Нагадаємо, 2019 році «МК «Дизель-Енерго» придбала в ТОВ «Інтерарм Інвест» техумови на дизелі АСД-5600, погоджені в ДІЯРУ з порушенням. Спроба отримати контроль над техумовами потрібна була росіянам для того, щоб ніхто не робив деталі в Україні. Адже у тому ж 2019 році «Енергоатом» замовив ТДВ «Бориславский завод «Рема» виготовлення дослідної партії запчастин до двигуна 78Г дизель-генератора АСД-5600 за 23,15 млн грн.

Анна Сорока, «Наші гроші»

Запорізька АЕС – найбільший енергетичний об’єкт в Україні та Європі з встановленою потужністю 6000 МВт. Перший енергоблок був введений в експлуатацію в 1984 році, другий – в 1985 році, третій – в 1986 році, четвертий – в 1987 році, п’ятий – в 1989 році, шостий – в 1995 році.
⚡️ Читайте нас у Twitter, Facebook та Telegram