Кабмін дозволив не платити за послуги ЖКГ: Після епідемії це вилізе всім боком

Енергетична галузь України опинилася у важкому становищі – в карантин рівень розрахунків за комунальні послуги різко впав. Українці перестали розраховуватися за спожиті тепло та електроенергію після запевнень влади про те, що відключати їх від послуг заборонено, так само як і штрафувати і нараховувати пеню за несплату. При цьому серед боржників чимало людей, які реально втратили роботу і джерела доходів, але є й такі, хто, користуючись слушною нагодою, вирішив притримати гроші. Втім, після закінчення карантину всі опиняться перед необхідністю сплатити борги, які накопичилися. Але це ще не всі сюрпризи. 112.ua з’ясував, які ще наслідки матиме нинішня криза неплатежів.

Багато хто перестав платити за комуналку

Про те, що одна з головних проблем, які виникли в період карантину в українській енергетиці, – розрахунки споживачів, на конференції “Енергетичного клубу” повідомила член НКРЕКП Ольга Бабій. За її словами, в середньому у березні рівень розрахунків за тепло становить 70% від показника минулого місяця, на такому ж рівні коливаються в залежності від регіону розрахунки за газ, щодо води – середній показник також близько 80%.

Цифри учасників ринку більш песимістичні. Станом на кінець березня загальна заборгованість киян за комунальні послуги досягала 6 млрд грн. З цієї суми близько 35% припадає на заборгованість за спожиті послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання. В цілому рівень розрахунків за тепло і гарячу воду в столиці впав на 15%. Адже зовсім недавно в “Київтеплоенерго” дякували споживачам за високий рівень розрахунків. Щоправда, це було ще до запровадження карантину у зв’язку з Covid-19. Заборгованість за послуги водовідведення в Києві сягнула 900 млн грн. З цієї суми 558 млн грн заборгували мешканці багатоповерхівок, 379 млн грн – юрособи. У березні “Київводоканал” отримав на 25% менше оплати за поставлені послуги, ніж місяцем раніше.

Тривожні новини про зниження рівня оплат приходять зі всієї України. “Хмельницькгаз” повідомляє про падіння рівня розрахунків до 62%, на Буковині, де зафіксовано масштабний спалах коронавірусу і запроваджено жорсткі карантинні заходи, рівень розрахунків за газ впав на 43%, борги за постачання газу накопичили 87 тис. домогосподарств у Чернівецькій області, найбільше боргів у жителів Чернівців. Тільки 63% споживачів розрахувалися за газ у Сумській області, у Кременчуці цей показник становить ще менше – 30%. Тільки в “Київгазі” 112.ua запевнили, що “рівень заборгованості споживачів не є критичним”.

Оператори газорозподільних мереж підкреслюють, що незважаючи на ситуацію, 24/7 газовики виїжджають і ліквідують витоки газу, ремонтують газопроводи. Але якщо ситуація з розрахунками буде погіршуватися, у них не буде коштів, щоб вчасно виплачувати зарплати співробітникам. І газовики, і тепловики повідомляють, що не зможуть повною мірою виконати заплановані програми з ремонтів, а це означає, що, зокрема, випадки прориву теплоцентралей ремонтувати будуть довше. Окрім того, тепловики продовжать накопичувати борги перед “Нафтогаз” за поставлений газ, унаслідок чого опиняться перед загрозою відмови держкомпанії постачати його їм на початку опалювального сезону. Наскільки НАК може бути принциповим у цьому питанні, ми вже спостерігали у випадку з “Київенерго”, коли кияни кілька місяців сиділи без гарячої води, а комунальне підприємство (через неврегульовані борги) було змушене купувати газ у приватних трейдерів (продавали блакитне паливо за цінами вищими, ніж держкомпанія).

Ситуацію частково рятує тільки те, що опалювальний сезон закінчився, і до жовтня обсяги споживання газу населенням будуть мінімальними, чого не скажеш про електроенергію, в якій неплатежі стали спусковим гачком цілого пулу проблем, які накопичуються, як снігова куля.

Прес-служба ДТЕК “Київські енергосистеми” (забезпечує електроенергією 1,4 млн побутових та бізнес-клієнтів у Києві) повідомила, що рівень оплати клієнтами послуг електропостачання під час карантину різко погіршився. Вже у квітні загальний борг перед оператором системи розподілу, який сформувався через несплату юридичних клієнтів і населення, досяг 60 млн грн. “Якщо клієнти і далі не будуть платити за використану електроенергію, то до кінця травня 2020 року борг зросте до 153,2 млн грн, що практично дорівнює половині обсягу коштів, запланованих компанією на інвестиційну програму”, – повідомили в прес-службі. В 2019 році на інвестпрограму в Києві (будівництво нових мереж та підстанцій для розвитку інфраструктури міста) планувалося направити 347 млн грн.

Не краща ситуація і в “Київобленерго” (забезпечує електроенергією Київську область) – борг постачальників універсальної послуги перед компанією становить 121 млн грн. Якщо ситуація не покращиться, до кінця травня він може зрости до 218 млн грн, тоді як, для порівняння, річний фонд на виконання ремонтних робіт становить 98 млн грн. І це при тому, що попереду травень – традиційно грозовий місяць, коли оператори систем розподілу стикаються з найбільшою кількістю аварій на мережах.

У “Житомиробленерго” кажуть, що якщо зазвичай споживачі сплачували 70-80% рахунків, то зараз – всього 30-40% населення і 50-70% підприємства. Якщо ситуація продовжить погіршуватися, може бути припинена робота високовольтної підстанції “Смолянка”, яка забезпечує електроенергією більшість лікарень обласного центру. В крайньому разі, за словами голови правління “Житомиробленерго” Олексія Шекети, можуть застосовувати віялові відключення.

Про критичне погіршення рівня оплат під час карантину заявили в “Одесаобленерго”. Вже у квітні загальний борг перед оператором системи розподілу, який сформувався у зв’язку з несплатою споживачів, досяг 132 млн грн. У зв’язку з накопиченими боргами в період карантину існує висока ймовірність того, що компанія не буде мати можливість виконувати інвестиційні та ремонтні роботи, підкреслили в прес-службі обленерго. Якщо клієнти і далі не будуть платити за використану електроенергію, то до кінця травня борг зросте до 252 млн грн, що дорівнює майже половині інвестиційної програми компанії для Одеси й Одеської області до 2020 року – 476 млн грн.

В USAID прогнозують, що у квітні-червні, за умови продовження карантину, домогосподарства будуть сплачувати в середньому не більше половини рахунків, виставлених їм за споживання електроенергії. При цьому обсяг споживання знижуватися не буде, а може, навпаки, зрости, бо віддалена робота для багатьох залишиться формою заробітку.

Ланцюгова реакція

Ця ситуація запустила цілий ланцюг проблем. Адже за рахунок коштів, отриманих від споживачів електроенергії, постачальники сплачують тариф на передачу і диспетчеризацію оператора магістральних мереж “Укренерго”, тариф на розподіл – на користь ОСР, вартість електроенергії на користь виробника чи трейдера (в тому числі ДП “Гарантований покупець” (ГАРПОК), який продає електроенергію для населення через постачальників універсальних послуг).

“У січні-березні 2020 року рівень розрахунків учасників ринку за послуги “Укренерго” з передачі електроенергії становив 76%, у березні – не перевищував 60%. Загальна заборгованість учасників ринку з оплати тарифу на передачу становить 2,4 млрд грн (із ПДВ), з яких 644,5 млн грн – борги за друге півріччя 2019 року. Окрім того, 422,7 млн грн (з ПДВ) “Укренерго” недоотримала у зв’язку з припиненням дії тарифу на передачу в судовому порядку для окремих великих споживачів (з держкомпанією судяться феросплавні підприємства з орбіти впливу Ігоря Коломойського, – ред.)”, – повідомили у прес-службі “Укренерго”. Недолік тарифних засобів і зниження рівня розрахунків став однією з причин заборгованості “Укренерго” з компенсації “зеленого тарифу” перед “Гарантованим покупцем” (ГАРПОК) 5,7 млрд грн. Кошти в тарифі “Укренерго” на передачу електроенергії, призначені для сплати “зеленого тарифу”, дозволяють зараз компенсувати тільки 30% місячної потреби ГАРПОК, необхідних для виконання спеціальних зобов’язань перед виробниками електроенергії з поновлюваних джерел, уточнили в прес-службі держкомпанії: “У тарифі щомісяця на цю статтю витрат передбачено 700-800 млн грн, тим часом як розрахунки, які “Укренерго” виставляє ГАРПОК, складають 2-2,5 млрд грн. Ситуація ускладнюється низьким рівнем розрахунків учасників ринку за послуги з передачі електроенергії в умовах карантину”.

На ринку електроенергії набирає обертів криза неплатежів, і, як наслідок, зростає заборгованість. Ця ситуація тільки частково пов’язана з карантином. Є ще кілька чинників, які зараз суттєво впливають на роботу ринку електроенергії. Це профіцит електроенергії та чинна модель ПСО, яка призводить до високої волатильності цін на оптовому ринку електроенергії. Нещодавно на торгових майданчиках ціна електроенергії оновила історичний мінімум і склала 600 грн/МВт-год. У таких умовах “Гарантований покупець”, який забезпечує виконання спеціальних обов’язків (ПСО) для населення та ВДЕ (“зеленки”, – ред.), не накопичує достатньо коштів на виплату компенсації. Має дефіцит, який повинен покриватися за рахунок тарифу “Укренерго”, – сказав в. о. глави держкомпанії Володимир Кудрицький.

В “Укренерго” зазначають, що ще однією причиною дефіциту коштів у тарифі на передачу електричної енергії для компенсації витрат на оплату “зеленого тарифу” є значне зростання фактичних показників виробництва “зеленої” енергії у порівнянні з прогнозними. Як повідомлялося, за підсумками 2020 року в порівнянні з 2019-м прогнозується зростання “зеленої генерації” майже вдвічі – до 10,284 млрд кВт-год. Цей обсяг дорівнює 12,8% генерації на АЕС і до 24,4% на ТЕС. При цьому держава зобов’язана викуповувати у виробників “зеленої” енергії всі виконані ними обсяги незалежно від того, чи буде її спожито. Окрім того, “зеленку” звільнено від відповідальності за баланси, вона має повні гарантії компенсації недоотриманого прибутку в разі можливих обмежень, що стимулює виробників ВДЕ до максимально можливих обсягів електроенергії.

Страждають у цій ситуації найбільші виробники “Енергоатом” та “Укргідроенерго”, на які покладено обов’язки продавати для потреб населення 85% і 35% обсягу виробленої електроенергії. Таким чином, на розрахунки домогосподарств припадає 70% і 22% надходжень цих генерацій. Гендиректор “Енергоатом-Трейдинг” Сергій Бедін заявив, що через кризу на ринку електроенергії НАЕК “Енергоатом” не отримав понад 4 млрд грн за поставлену електроенергію від ДП “Гарантований покупець”, через що компанія не може забезпечити закупівлю та вивезення ядерного палива. Ситуація з неплатежами за вироблену електроенергію призвела до того, що “Енергоатом” не має коштів на закупівлю ядерного палива та дотримання безпечної експлуатації, йдеться в листі Союзу ветеранів атомної енергетики та промисловості України до президента, прем’єр-міністра та голови Верховної Ради України.

Якщо швидкого виходу економіки з кризи не відбудеться, можуть бути великі ризики для енергосистеми в цілому, попереджають учасники ринку.

Кабмін посприяв кризі

Оператори ринку й експерти сходяться на думці, що великою мірою провина за нинішню ситуацію лежить на уряді, який не тільки своєчасно не провів роз’яснювальну компанію, але і в гонитві за популярністю (недооцінивши ризики для енергосистеми) дав населенню помилкові посилання.

Зокрема, прем’єр-міністр Денис Шмигаль заявив, що уряд доручив розробити механізм про заборону відключення електроенергії за несплату на період карантину через коронавірус. За його словами, таке рішення було ухвалено, щоб згладити незручності громадян після запровадження карантинних обмежень. Відповідно до закону “Про внесення змін у Податковий кодекс та інші закони України, щодо підтримки платників податків на період дії заходів, спрямованих на запобігання виникнення та поширення коронавірусної хвороби Covid-19”, ухваленого Верховною Радою на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних з поширенням коронавірусної хвороби і протягом 30 днів після їх скасування, забороняється нарахування та стягнення недодержки (штрафи, пені) за несвоєчасні платежі за послуги ЖКГ.

Таким чином, перестали оплачувати послуги як ті, хто виявився дійсно у тяжкому становищі (був звільнений і змушений був зареєструватися на біржі для безробітних) або ж завис у “сірій зоні” (а таких більшість – хто був відправлений у відпустку за свій рахунок і кому виплати заробітної плати заморожені чи здійснюються не повною мірою), але і ті, хто не зазнає серйозних фінансових проблем, але до пори, до часу притримує гроші.

На весь період, поки карантин буде діяти (+30 днів після нього), споживачі мають імунітет. Але буквально наступного дня після закінчення цього строку, якщо уряд не ухвалить жодних інших підзаконних актів, які регулюють цю ситуацію, боржники опиняться перед необхідністю сплатити борг і навіть – загрозою відключення від послуги, якщо таке рішення буде ухвалене компанією-постачальником, попереджають учасники ринку.

Постачальники послуг зможуть діяти виключно на власний розсуд. “Відсутність регулярної оплати за електроенергію стане причиною накопичення заборгованості. Це своєю чергою може призвести до незапланованих витрат у подальшому, коли доведеться розраховуватися відразу за кілька місяців”, – повідомили в прес-службі найбільшого постачальника електроенергії населенню у Києві YASNO, закликавши жителів столиці в період карантину оплачувати комунальні послуги у визначені законодавством терміни – до 20-го числа кожного місяця.

В Асоціації газового ринку уточнили, що розмір пені, визначений законом про послуги ЖКГ – незначний: “Основним важелем впливу на неплатників залишається призупинення розподілу газу. На цю мить, відповідно до вимог закону, такий захід заборонено і застосовується тільки у разі виявлення грубих порушень (несанкціонованого відбору, врізок тощо) Тому багато споживачів користуються ситуацією, щоб не платити за послуги взагалі. Або ж плутають заборону на нарахування пені з оплатою комунальних послуг в цілому”.

При цьому в прес-службі “Київгазу” запевнили, що “відключення споживача завжди є крайнім заходом”. Споживачі, мовляв, будуть мати можливість “укласти договір реструктуризації, що дасть можливість рівномірно погасити заборгованість протягом декількох місяців”.

Практично всі компанії, з яким поспілкувався 112.ua у процесі підготовки матеріалу, запевнили, що створили умови для того, щоб споживачі їхніх послуг могли вносити оплату дистанційно.

Наслідки для всіх

Лояльність “газовиків” до споживачів, мабуть, буде залежати від готовності уряду робити кроки їм назустріч. Днями Асоціація газового ринку звернулася до президента України, Кабінету міністрів, Верховної Ради та НКРЕКП із проханням про умови, коли розрахунки за доставку газу скоротилися на 30%, і про умови заборони застосовувати штрафні санкції за несвоєчасні розрахунки з доставки газу й обмежувати розподіл газу споживачам, на законодавчому рівні – закріпити нормою прямої дії ненарахування штрафних санкцій за проведення несвоєчасних розрахунків Операторами ГРМ перед Оператором ГТС за потужність (послуги магістрального транспортування) та послуги з врегулювання добових небалансів. За даними Оператора ГТС, тільки за І квартал 2020 року борг щодо небалансів складає 1,4 млрд грн. Протягом березня заборгованість збільшилася на 508 млн грн, або 58% у порівнянні з показником після завершенню перших двох місяців 2020 року.

Проблема несплати за небаланси при відборі газу операторами ГРС не вирішується з 2015 року. Розмір безнадійної заборгованості за період 2015-2019 років вже досяг 44 млрд грн. Через ці борги Оператор ГТС не міг повною мірою виконати програму ремонтів та капітального будівництва, що створювало ризики безпечної експлуатації ГТС. За попередніми розрахунками, розмір безнадійної заборгованості в 2020 році може досягти 10 млрд грн. Оператор ГТС стверджує, що таким чином весь прибуток від нової транзитної угоди з “Газпромом” буде витрачено на купівлю газу для покриття неоплачуваних відборів облгазів: держава не зможе отримати дивіденди від роботи оператора, який керує магістральними газопроводами.

Окрім допомоги у врегулюванні ситуації з небалансами, “газовики” просять у держави на термін дії карантину та протягом 45 днів з дня його скасування звільнити операторів ГРС від відповідальності за несвоєчасну сплату ЄСВ, ПДФО, ПДВ та екологічного податку. Також наполягають на підвищенні норм споживання для споживачів без лічильників (це призведе до зростання платіжок у домогосподарств, які платять за нормами).

В електроенергетичній сфері нинішня ситуація також може призвести до серйозних змін, особливо в довгостроковій перспективі. Недоотримання надходжень від тарифів на передачу та диспетчеризацію ОСП призведе до дефіциту коштів для обслуговування магістральних мереж (зарплати, ремонти, будівництво, виплати за кредитами, витрати на утримання офісів), роботи Адміністраторів розрахунків та комерційного обліку, оплати допоміжних послуг генерації (ринок допоміжних послуг), повідомили в прес-службі “Укренерго”. Також продовжить посилюватися проблема з дефіцитом коштів на компенсацію витрат на виплату “зеленого” тарифу. З цієї причини “Укренерго” найближчим часом планує звернутися до НКРЕКП з пропозицією підвищити тариф на передачу, для того щоб мати можливість виконати зобов’язання з надання компенсації ГАРПОК.

Втім, найбільш серйозна зміна, яку можна очікувати внаслідок нинішньої ситуації, – це зміна моделі ПСО для населення або її повне скасування, що призведе до підвищення цін до рівня промисловості. За інформацією 112.ua, зараз така можливість активно обговорюється з Кабміном і НКРЕКП.

Тому дарма українці розслабилися: нинішні нібито послаблення через карантин, на які багато хто понадіявся, призведуть до ще більш серйозного закручування гайок і зростання цифр у платіжках найближчим часом після закінчення пандемії.

Олена Голубєва, 112.ua