Чому газ для населення буде дешевим ще два місяці

В Україні відтермінували запуск повноцінного газового ринку. Як це відіб’ється на платіжках?

24 квітня Кабінет міністрів продовжив до липня спеціальні зобов’язання НАК Нафтогаз України продавати газ для населення за пільговою ціною.

Це означає, що реформа газового ринку в Україні відкладена мінімум на два місяці.

Що передбачала реформа і чому її перенесли? Ці питання в кінці минулого тижня обговорювали на відео-конференції профільної організації Energy Club.

Газова реформа. Що вона передбачала і навіщо вона потрібна?

Запуск повноцінного газового ринку – одне із зобов’язань України перед МВФ. Спочатку Кабмін планував провести газову реформу в два етапи.

Реформа почалася в жовтні 2015 року. Перший етап передбачав поділ так званих облгаззбутів – природних монополій в кожному регіоні країни. Тоді в рамках закону “Про ринок природного газу” облгази розділили на дві різні структури – постачальників і операторів газорозподільних мереж.

Фактично поділ відбулося лише на папері: не дивлячись на різні юридичні особи, кінцевий власник у них залишився колишнім. Велика частина з них залишається підконтрольна компанії РГК, яку учасники ринку асоціюють з Дмитром Фірташем.

Також реформа скасовувала держрегулювання цін на газ для промисловості, залишивши пільги тільки для населення.

Другий етап був більш глобальним.

По-перше, він припускав скасування так званого перехресного субсидування, коли бізнес платив за газ за ринковими цінами, а населення і теплокомуненерго – за спеціальною формулою (ПСО).

Модель визначення цін для ПСО неодноразово змінювалася. Остання з них прив’язала ціну на газ для населення до котирувань на найбільшому в Європі газовому хабі (TTF). Спочатку ціна газу через це виросла на 9%.

Читайте також:  Вітчизняний видобуток газу покриває лише 2/3 потреб України — Нафтогаз

По-друге, новий етап мав на увазі появу на ринку нових гравців (не тільки облгазів), які конкурували б один з одним за постачання газу для населення. Це позначилося б не тільки на якості надання послуг, а й на їх ціні, дозволивши домогосподарствам вибирати відповідні для себе умови.

“Потенціал ринку великих споживачів вичерпано. Для учасників ринку [в тому числі для видобувних компаній] було б не погано відкрити нові сегменти – поставки газу населенню і ТКЕ, які виробляють тепло і гарячу воду. Це збільшить обсяг ринку і його ліквідність”, – говорив на одній з конференцій Energy Сlub президент Асоціації надрокористувачів України Роман Сторожев.

На думку глави Нафтогазу Андрія Коболєва, новими постачальниками газу для населення могли б стати компанії з великою клієнтською базою, які зможуть запропонувати клієнту великий пакет послуг, як це працює в країнах Європи.

“Думаю, що на цьому ринку захочуть працювати обленерго – з їх великою клієнтською базою. Укрпошта або Ощадбанк теж можуть продавати споживачам газ. Ми хочемо виходити на ринок як самостійно, так і в партнерстві з роздрібними мережами”, – говорив Коболєв в інтерв’ю одній з інформагенцій.

Завершення реформи в міністерстві енергетики та захисту навколишнього середовища обіцяли 1 травня. Цю дату в грудні 2019 року анонсував колишній міністр енергетики Олексій Оржель, пообіцявши ліквідувати перехресне субсидування.

Читайте також:  Ціни на природний газ на УЕБ опустилися нижче 3 000 грн/тис куб м

“Після цієї дати [1 травня], наскільки ми розуміємо, ми більше не будемо продавати облгазам і газзбутам газ на неринкових умовах. Якщо ви пам’ятаєте, у нас був проект під назвою “Газ про запас”. Від нас буде більше подібних продуктів”, – обіцяв глава Нафтгаза.

Чому реформа зірвалася?

“Я поки ще не бачив проектів документів, де прописано, як буде працювати ринок. На сьогодні в регуляторних правилах є багато білих плям і неясностей, що може привести до колапсу, – говорив на початку квітня в інтерв’ю одній з інформагенцій директор Оператора ГТС Сергій Макогон .

Чому так? У країнах Європи працюють так званий гарантований постачальник і постачальник останньої надії, які служать “подушкою безпеки” для споживачів, які залишилися без газового постачальника, відзначав Макогон.

“Без ПСО промисловість працює нормально. Але хто буде поставляти газ для теплокомуненерго? Де у них візьмуться гроші, щоб купувати газ за ринковою ціною? Хто буде поставляти газ для населення, і як можна буде поміняти постачальника? Я цього поки не розумію”, – нарікав він.

Схоже, ця проблема так і залишилася невирішеною.

По-перше, поки неясно, хто буде поставляти газ для населення, в тому числі – отримувачів субсидій, каже Сторожев. По-друге, повноцінного запуску газового ринку заважають борги населення і ТКЕ за вже спожитий газ.

Читайте також:   Газ для приготування їжі з 1 січня постачатимуть лише за лічильниками — Мінекоенерго

За оцінкою Мінрегіону, тільки до початку опалювального сезону заборгованість теплокомуненерго за газ досягала 35,8 млрд грн, борг населення – 14,8 млрд грн. З введенням карантину ситуація тільки погіршилася, наприклад в Києві, оплата за тепло в березні просіла на 10%.

“У споживачів сьогодні є багато можливостей не платити, і з цим нічого не можна зробити. Особливо гостро проблема стоїть стосовно жителів багатоповерхівок. У ТКЕ немає ніяких інструментів стягнення з них боргів, а відключити одну або кілька квартир, які не відключаючи при цьому весь будинок, вони не можуть”, – відзначав на конференції Energy Сlub директор компанії ЕГАЗ Артем Компан.

Крім того, зміна постачальника і раніше – довгий і трудомісткий процес. І при наявності заборгованості за газ перед постачальником – практично неможливий. Ця норма, за словами, Коболєва, дозволяє газсбитам практично не відпускати своїх клієнтів, саботуючи їх спроби змінити постачальника.

“Зміна постачальник – це притча во язицех. Цей процес триває від 30 до 150 днів. І в основному це через двох речей – відсутність конкуренції і впливу на клієнта облгазів і облгазбитов, які належать одній і тій же особі”, – додав на тієї ж конференцій директор газопостачальних компаній Нафтогаз Максим Рабинович.

Нардеп Олексій Кучеренко вважає, що однією з найголовніших проблем газового ринку і причиною відстрочки газової реформи стало невирішення питання боргів:

“Станом на сьогодні в результаті дії так званого “ринку” борги складають приблизно 121 млрд грн. Вони складаються з боргів Укртрансгазу, на який повісили небаланси – і там за квартал вже накопичено 44 млрд грн; з боргів обленерго – там приблизно 70 млрд грн; також там борги облгазів. Це катастрофічна сума – вона більша ніж річний обсяг обсяг газу, яким взагалі торгує НАК “Нафтогаз”. І всі ці борги нівелюють міф про прибутковість Нафтогазу. Ці борги скинули на компанії і вважають що воно все само розсмокчеться…”

Читайте також:   Кучеренко про борги за газ і ПСО на “Energy Meeting Online #4”

Криза неплатежів і невирішені проблеми стали головними факторами для відстрочки газової реформи, каже співрозмовник в комітеті Верховної Ради з питань енергетики та ЖКГ.

“Ціна б злетіла на 30%, що зараз неприпустимо. Хто добровільно захоче постачати газ населенню, половина з якого не платить? Постачальники закладуть цей ризик у фінальну ціну”, – пояснив він.

Ситуацію, на думку Компана, посилив би неефективний механізм нарахування субсидій. Щоб вводити ринок необхідно розширити коло одержувачів пільг і збільшити доплати “, вважає він.” Зараз через карантин інша ситуація в країні та інші доходи “, – пояснює Компан.

Коли буде ринок?

Згідно з постановою Кабміну №303 від 24 квітня, уряд продовжив спецобязательства Нафтогазу продавати за заниженою ціною газ для ТКЕ до 1 травня 2021 року для населення ПСО буде діяти до 1 липня 2020 го.

Це означає, що діюча модель ціноутворення залишається ще як мінімум на два місяці. Але ціна на газ для населення продовжить падати незалежно від планів змінити модель ринку.

“Ми очікуємо, що в наступні місяці ціна газу також знизиться. Важко передбачити на скільки, зараз ринок дивує багатьох аналітиків і нас дивує, – сказав Коболєв в ефірі одного з телеканалів. – Тому можна очікувати, що і на газ на європейських ринках, до яким зараз приєднана Україна, в травні буде трохи менше “.

Чи стане нинішнє продовження старих правил останнім, залежить від Національної комісії з тарифів і Міністерства енергетики.

Читайте також:   На наступний сезон Україні потрібно 3 мільярди кубометрів газу

Передумови для цього є. Так, в кінці квітня НКРЕКУ представила для публічного обговорення на своєму сайті проект нової спрощеної процедури зміни газового постачальника. Є і якийсь альтернативний варіант – пропозиція Нафтогазу, яку група направила регулятору ще минулого року, але його деталі поки невідомі.

“Я дуже сподіваюся, що найближчим часом ці обмеження з переходом будуть зняті. Споживач повинен мати можливість змінити постачальника без будь-яких обмежень”, – додав Коболєв в ефірі одного з телеканалів. – Для цього [зміни правил] регулятору необхідно близько одного місяця. На травень вони вже об’єктивно не встигнуть, але на червень це абсолютно реально”.

Що робити з неплатежами, які тільки виростуть за час карантину? “Вимагати, або списати”, – пропонує Сторожев з Асоціації надрокористувачів. На це теж потрібен час.

За матеріалами LIGA.net 

Читайте нас в Telegram: Енергетичний фронт